بازتاب «کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی» در رسانه‌ها

۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۴ کد : ۴۴۹۸ اخبار همایش
تعداد بازدید:۱۳۴۲

«کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی» که توسط دانشگاه هنر و به میزبانی سازمان منطقه آزاد کیش در حال برگزاری است، در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت: از جمله خبرگزاری صدا و سیما مرکز کیش، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، خبرگزاری دانشجو (SSN) ، تسنیم، تابناک و سایر خبرگزاری‌ها به معرفی آن پرداختند. برگزاری این کنگره در سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نیز وب‌سایت اکثر دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی شد.

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز کیش، حجت الاسلام‌والمسلمین داود رنجبران با اشاره به آغاز هفته وحدت و موضوع مهم و اساسی وحدت در جهان اسلام گفت: این کنگره قصد دارد وحدت تاریخی امت اسلام را در عرصه فرهنگی و هنری به جهانیان معرفی کند.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی شخصیت پیامبر اکرم را از محور‌های تمدن ساز بشریت برشمرد و گفت: موضوع ولادت پیامبر، معراج و خلق و خوی آن حضرت همواره دستمایه‌ی خلق آثار هنری در جهان بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبران گفت: دکتر سیدسعید سیداحمدی‌زاویه، آذر جهان یار، خانم آمنه مافی‌تبار و سعید چاواری، ابوالفضل عبدالهی‌فرد و شیوا کاشانی ایلخچی، امیر مازیار، ایوب شافعی، رقیه السادات وزیری بزرگ، سحر اتحاد محکم و سمیرا نصر اصفهانی از جمله پژوهشگرانی هستند که مقالات آنان از سوی هیأت داوران برگزیده شده است.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با بیان اینکه برخی از پژوهشگران مقالات خود را به صورت مشترک ارائه کرده‌اند افزود: مهدی خرد، سمانه (ثمین) رستم بیگی صفورا حکیمی گیتا مصباح، مریم اخباری، مائده جابری راد و متین آهنگری، محمد اعظم‌زاده و همایون حاج‌محمدحسینی و سرکار خانم نیلوفر شیرافکن، و نغمه بهبودی از دیگر افراد برگزیده این کنگره هستند.

این کنگره در هفت محور شامل مباحث نظری پیرامون هنر و فرهنگ در تمدن اسلامی، تجلی شخصیت رسول الله (ص) در آثار هنری (نگارگری، خوشنویسی، شعر، ادبیات داستانی، انیمیشن، نمایش، سینما، معماری، هنر‌های تزئینی) و جایگاه حضرت ختمی مرتبت در اتحاد اسلامی از دریچه فرهنگ و هنر برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه هنر نیز در این کنگره علمی گفت: آنچه اسلام را به تمدنی عظیم تبدیل کرده توجه به خدا و معنویت است.

سلطانی گفت: در تمدن اسلامی، زبان هنر و مصادیق فرهنگی آن مفهومی از معرفت را تداعی می‌کندکه کمال و در نهایت اوج گیری روح انسان را به دنبال دارد.

امام جمعه کیش نیز در این مراسم راهبرد فرهنگی و مذهبی را از مهم‌ترین راهبرد‌های ایجاد وحدت در جهان اسلام عنوان کرد و گفت: برگزاری کنگره بین المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی از مصادیق این راهبرد است که زمینه ایجاد وحدت در جهان اسلام را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن‌زاده تغییر جهان بینی انسان‌ها در اعصار مختلف را مهم‌ترین هنر پیامبر اکرم (ص) برشمرد و افزود: نقش و تأثیر پیامبر اسلام بر مردمان زمان خود و تغییر شیوه رفتار‌های غلط انسان‌ها در آن زمان از دیگرهنر‌های پیامبر اکرم (ص) است.

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش هم در این کنگره با اشاره به سجایای اخلاقی و اجتماعی پیامبر اسلام از دیدگاه علمای اهل تسنن، وحدت و همبستگی را رمز پیروزی امت اسلامی برشمرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هم با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: خداوند متعال، حضرت محمد مصطفی (ص) را رحمه‌اللعالمین معرفی می‌کند.

پورعلی افزود: پیامبر اکرم مانند نوری است که مسیر رشد، تعالی و کمال بشریت را در اعصار مختلف روشن ومسیر هدایت الهی را نمایان می‌سازد.

 

 

 

برای انتقال به سایت کنگره کلیک کنید

برای انتقال به سالن مجازی کنگره کلیک کنید

 


لینک دانلود فایل